Wednesday, March 11, 2009

Ha, jawab 2X


“Ko ni tak sporting langsung la, nak buat itu pun tak boleh, nak buat ini pun tak boleh”. Hmm, respon…Sesetengah perkara yang tidak ingin kita lakukan dianggap tak sporting oleh sesetengah orang…Sebab apa, sebab orang tu tak suka nak ikut apa yang member dia yang lain buat. Satu persoalan untuk diri saya dan sahabat-sahabat, adakah kita sporting dengan tuhan kita, Allah??? Ha, jawab 2X.


Satu lagi, bila kita sebut “ kita umat Islam hendaklah mengikut contoh akhlak yang telah ditunjukkan oleh Rasulullah dalam kehidupan kita”. Lepas tu ada yang akan jawab, “dia tu Nabi, jangan la bandingkan kita dengan dia, Dia maksum, kita tak”. Hmm, Kalau kita tak ikut contoh Rasulullah, nak ikut contoh sapa lagi, Firaun, Haman, Abu Jahal, Abu Lahab, dan lain-lain??? Ha, jawab lagi…2X.


Bab Solat, “Mat, jom pi solat, ajak Abu”. Pastu apa Mat jawab, “ Nanti sat, aku ada kerja tak siap lagi ni, nak kena hantaq petang ni, URGENT ni”. Hmm, panjang sangat ke umur kita tu. Boleh hidup lagi ke sampai petang nanti. Silap-silap masa tengah dok buat kerja, Allah tarik nyawa kita??? Ha, jawab 2X. (Moga Allah tarik nyawa kita dalam keadaan Beriman).


Kadangkala bila ada sesiapa dari sahabat kita yang bagi nasihat kat sahabat dia yang lain, dia kata, “eleh, cakap tak serupa bikin, kat blog beriya-iya tulih nasihat kat orng lain, tapi tak cermin diri sendiri dulu, kat luar dia pun teruk gak”. Hmm, saranan saya, apa kata jika kita ambil segala nasihat yang orang tu dah bagi. Memang betul dekat luar dia lain tapi yang diri kita sendiri ni dok mengata balik kat dia tu, rasa-rasa dapat pahala ke? orang tu walaupun dia tak ikut (bukan tak ikut langsung) apa yang dia cakap, sekurang-kurangnya dia menyampaikan kepada orang lain. Cuba ingat balik salah satu sifat Nabi, Tabligh, maksudnya menyampaikan. Saya tak nafikan yang kita harus ikut contoh yang terbaik daripada yang orang yang baik, Cuma jangan kita merendahkan orang lain. Mungkin orang tersebut dalam proses untuk mencari jalan sebenar, betul tak???


Ini hanyalah merupakan sebahagian aktiviti harian yang berlaku dalam hidup kita. Banyak lagi yang lain kalau nak diceritakan disini. Saya mengingatkan diri saya dan sahabat-sahabat sekalian, kadangkala disebabkan kealpaan kita terhadap urusan dunia sehingga terlupa kepada pencipta kita. Sekadar ingat – mengingati antara satu sama lain, ingatlah Allah dimana jua kita berada.


“ Perjalanan yang harus ku tempuh,

Adakala dihujani rintangan tak terputus,

Hanya mencari kasihmu yang kudus,

Adakah bertemu dijalan yang lurus”


-wanz-


P/S: Harap maaf, penggunaan bahasa yang tid
ak betul, jangan tulis karangan macam ni pulak.

3 comments:

ukur kira on March 11, 2009 at 2:52 PM said...

Hmmm.tu la..bila nilaian manusia diutamakan dr nilaian Allah.Kita sbg yg faham sedikit ni kena2 lah ingatkan satu sma lain.

"Apa yg syara' kata baik,maka baiklah ia,
Apa yang syara' kata x baik,maka x baiklah ia."
Wallahu'alam

ihsanz26 on March 11, 2009 at 3:14 PM said...

salam...bagus la post baru safuan... cerita td banyak unsur nasihat dan peringatan nya...mmg tak dpt dinafikan, sometimes, ade yg bwat keje sampai tangguh solat... secara jujur, aku pun sometime camtu gak kalo time bz giler...artikel ko no byk memberi peringatan kepada aku... thanx bebanyak sahabat....

Mohd Shafuan B Md Zawawi on March 11, 2009 at 3:43 PM said...

Alahmdulillah,Sekadar ingatan antara satu sama lain. ana pun terpukul ngan artikel sendiri. Ye lah, kadangkala apa yang kita ucap tak sama dengan perlakuan kita, sentiasa muhasabah diri...insan biasa...

 

:: SHAFUANZAWAWI :: Copyright © 2008 Black Brown Art Template by Ipiet's Blogger Template